сряда, 8 август 2012 г.

Как да научите детето да се труди

Въпрос: Синът ни е на 13 години и е много умен, изкарва оценките си без особени усилия. Когато обаче има някакви проекти, за които трябва да работи по-усърдно от обикновено, той няма желанието или познанията да го направи. Как да го мотивираме да работи по-усърдно, за да не се окажат колежът и университетът пречка в по-нататъшното развитие?



Отговор: Много трудно е да се убеди едно дете, че трябва да работи усърдно и допълнително да научава нови неща. Надеждата ви трябва да е в това, че в някакъв момент, вероятно с вдъхновение от учител, то ще бъде заинтригувано и ще промени начина си на живот. Детето може да се мотивира да впряга допълнителни усилия, ако му харесва това, което прави и ако се чувства оценено. Това е време, в което то ще навлиза навътре в темата, придобивайки повече знания и увеличавайки своя интелектуален потенциал. Най-добре е това пробуждане да се реализира в училище, но дори да се появи в университета, не е късно.




Когато децата са в разгара на пубертета, те често са в интелектуално затишие. Като че ли мозъците им са във ваканция, докато техните тела, социален живот и емоция еволюират от деца до тийнейджъри. Обикновени в това време родителите оказват натиск върху децата да учат повече, защото осъзнават, че на някакъв етап празнините в образованието могат да се окажат сериозна пречка за развитие в кариерата. А пък децата се бунтуват от този натиск и се опитват се да бъдат самостоятелни, като правят наопаки на желанието на възрастните, даже да осъзнават, че вашите съвети не са никак непрактични. Освен това те тепърва учат нови неща за живота и образованието не е на дневен ред за много от тях. Колкото повече се оказва натиск върху подрастващите, толкова повече те се дърпат. Ако обаче бъде запалена искрата в тях, със задоволство ще забележите, че основното им внимание ще е насочено към проекта, който трябва да изпълнят. Можете да предложите своята помощ за проекта и да кажете как вие сте подхождали към дадена задача в гимназията или университета. Възможно е детето да откаже помощта, за да покаже самостоятелност.




Някои родители се опитват да мотивират деца си с пари и правят уговорка, че ако детето има отлична оценка, ще получи пари. С този финансов стимул детето приема предизвикателството, учи повече и получава нужната оценка. Така всичко изглежда наред, но тази техника е много опасна, тъй като в такава ситуация на детето не винаги може да са му достатъчно мотивиращи парите, които му давате и евентуално ще иска повече за всяка нова получена оценка. В крайна сметка детето трябва да осъзнае, че не парите са истинската му награда, а новите знания, които да му помагат в живота занапред.


Няма коментари:

Публикуване на коментар